Mijn website is verhuisd!
(hier blog ik nog wel zo nu en dan over fietsen, wandelen, etc.)
-----
I moved my website!


Retropatellaire Chondropathie RPC
Of: wielrennen met zere knieën,

Sinds september 2011 kamp ik met een hardnekkige blessure aan mijn knieën. Ik ben een poos behandeld door een fysiotherapeut die ervan uit ging dat de klachten veroorzaakt werden door stijve bovenbeenspieren. Hij heeft door middel van massage en dry needling geprobeerd mijn quadriceps soepel te maken, waardoor de spanning op mijn kniepezen had moeten verdwijnen. Uiteindelijk was hij wel zo'n beetje uitbehandeld en hij adviseerde me om mijn heil elders te zoeken.

Ik heb hier en hier uitvoerig over trigger points en de dry needling-behandelingen geschreven.

Meisjesknie

Ik heb vervolgens een tweede fysiotherapeut geconsulteerd. Nadat ik hem de voorgeschiedenis had uitgelegd, kwam hij eigenlijk snel tot de diagnose: Retropatellaire Chondropathie (RPC). Het wordt ook wel meisjesknie genoemd. Het is een aandoening van het kraakbeen achter de knieschijf. De klachten zitten bij mij rond de knieschijf en op de aanhechting van de pezen op het scheenbeen. Het is een vaak voorkomende klacht bij wielrenners en hardlopers.

Mijn huidige fysiotherapeut is met name bezig met massage op en rond de knie. De massage zelf is niet vervelend, maar ik heb wel een steeds grotere reactie de dag erna. Schijnt te betekenen dat de therapie 'iets' doet. Ik interpreteer het maar positief; dat het herstel aanstaande is.

Een wat positieve inslag heb je trouwens wél nodig in dit geval. RPC wordt beschouwd als een hardnekkige aandoening, waar je met veel moeite vanaf komt. Mijn therapeut heeft me verteld dat hij me 'klaar' krijgt voor de elfstedentocht op 28 mei, maar ík heb er weinig vertrouwen in dat ik dát ga halen. Maar goed, ik ben al blij als ik uiteindelijk weer als vanouds op m'n fiets kom te zitten.

Ik heb oefeningen meegekregen als huiswerk. Ik moet drie keer per dag, drie setjes horizontale beencrunches doen. Eerst zonder gewicht, daarna met elke drie dagen een halve kilo meer gewicht aan mijn been. Knie in een lichte buiging, een grote shopper met iets van gewicht erin eraan gehangen en dan maar grommen ;-)

Beenlengteverschil 

Verder heb ik van mijn huisarts een verwijzing gekregen voor een bezoek aan een orthopedisch schoentechnieker. Ik heb een beenlengteverschil en bovendien is de stand van mijn voeten dusdanig dat die combinatie van invloed kan zijn op de stand van mijn knieën, waardoor dan die klachten weer zouden kunnen ontstaan. "Zou kunnen", want er zijn allerlei scenario's denkbaar. Een mens probeert wat hè?
Vrijdag kan ik de inlegzolen ophalen. Ik hoop dat dat een bijdrage levert aan mijn terugkeer op de racefiets.
Wielrennen wordt me eigenlijk afgeraden door mijn fysiotherapeut. Een klein rondje op een heel klein verzetje mag dan nog. En dat is eigenlijk al heel wat. Ik ben vorige week nog wezen fietsen en toen merkte ik pas hoeveel ik het gemist heb.

Fotoshoot

Ik ben nu al een poosje aan het bloggen over mijn onwillige knieën. Misschien heb je zo langzamerhand behoefte aan wat positievere exemplaren. Ik heb hieronder een foto geplaatst uit een van de fotoshoots die ik ooit heb gemaakt. Als fotograaf dan hè? Dat zijn, even voor de duidelijkheid, niet mijn knieën die je hier ziet.
De foto is een deelvergroting van een zwartwit-negatief. Maar ik zal je verder niet vermoeien met de technische details...


Bekijk hier nog VEEL meer van mijn foto's!

Lees hier al mijn berichten over Retropatellaire Chondropathie.

Klik hier voor meer!

Mijn nieuwe website: www.gertjanhermus.nl




G. (1996) 
Partial image enlargement of a black and white negative film.

Also on this blog:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...